Accessibility Tools

Skip to main content

 +6097126315      yik@kelantan.gov.my         Ahad - Rabu 8:00 - 17:00, Khamis 8.00 - 15.30

Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan & Maklum Balas
Peta Laman

Piagam Pelanggan

 

Piagam PelangganYayasan Islam Kelantan dan Pencapaian

Berazam untuk menyediakan tahap pendidikan terbaik dan berkhidmat dengan penuh dedikasi  sebagaimana yang dihasratkan oleh kerajaan bagi melahirkan generasi berakhlak dan berguna


UNIT KURIKULUM UMUM DAN KOKURIKULUM  

Unit Kurikulum Umum dan Kokuriklulum akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

 

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

Meluluskan surat sokongan penubuhan kelab / Persatuan / Badan Beruniform dari tarikh terima permohonan

2 hari

 100%

2

Pemprosesan kertas cadangan berkaitan Seminar, Bengkel dan Kursus yang telah diluluskan oleh Ketua Jabatan

 

2 hari

 100%

3

Menerima balik surat kebenaran menyertai aktiviti anjuran YIK selepas diedarkan

1 minggu sebelum aktiviti

 100%

4

Memberi maklum balas maklumat yang dipohon oleh Jabatan / Agensi yang berkenaan

2 hari selepas penerimaan

 100%

5

Menguruskan Pelantikan Jawatankuasa Kerja Program berkaitan yang akan dilaksana

2 minggu sebelum program

 100%

6

Menyelesaikan proses berkaitan pelaksanaan Kursus / Seminar / Bengkel yang akan dibuat

1 minggu sebelum program

 100%

7

Memberi ulasan post-mortem Kusus/ Seminar/ Bengkel yang telah dilaksana

2 Minggu selepas terlaksana

 100%

8

Tindakan susulan selepas menerima aduan dari pelanggan

2 hari selepas maklumat diterima

 100%

9

Status aduan pelanggan dimaklumkan kepada pelanggan selepas menerima aduan

2 minggu

 100%

10

Pemantauan ke arah kecemerlangan P&P dicerap mengikut zon

1 kali sebulan

 100%

 
UNIT SUMBER MANUSIA  

Unit Sumber Manusia akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

 Urusan persaraan awal

6 bulan

 100%

2

 Urusan Pencen Bersara Wajib  
 (Proses penyediaan pencen)

3 Bulan dari tarikh terima permohonan

 100%

 3

 Urusan Pencen (Kematian)

14 hari bekerja

 100%

 4

 Memastikan proses dokumen pra-persaraan

1 tahun sebelum  persaraan

 100%

 5

 Surat Sambung Khidmat

14 hari daripada tarikh lapor diri

 100%

 6

 Keputusan Pengesahan dalam perkhidmatan

14 hari daripada  keputusan Mesyuarat Lembaga YIK

 100%

 7

 Pemberian taraf berpencen

14 hari daripada menerima surat JPA

 100%

 8

 Pelanjutan tempoh percubaan

6 minggu

 100%

 9

 Notis Tamat Khidmat

1 bulan dari tarikh tamat khidmat

 100%

 10

 Surat tawaran untuk lantikan baru (guru/bukan guru)

8 hingga 12 minggu

 100%

 11

 Surat panggilan temuduga Guru

14 hari dari tarikh temuduga

 100%

 
UNIT KHIDMAT PENGURUSAN  

Unit Khidmat Pengurusan akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

Mengurus semua jenis perolehan dan perkhidmatan jabatan mengikut tatacara berikut:

1.           Pembelian terus

 

1.           Perolehan melalui sebutharga

   

 

 

3 hari selepas mendapat  kelulusan Ketua Jabatan

 

7 hari selepas Jawatankuasa Pemutus Sebutharga bersidang

 100%

2

Menghantar dokumen ke bahagian  kewangan setelah pesanan tempahan, invois dan sebagainya lengkap

 5 hari bekerja

 100%

3

Mengurus semua urusan yang berkaitan penyeliaan dan penyelenggaraan kenderaan jabatan

2 hari selepas mendapat  kelulusan Ketua Jabatan

 100%

 4

Mengurus dan menyelia semua asset kerajaan

 

 3 hari selepas barangan sampai

 100%

 5

Melayani panggilan telefon yang masuk,  melayan pelanggan di kaunter dengan mesra dan berhemah

 

 3 kali deringan

 100%

6

Mengurus tempahan dewan/bilik seminar untuk tujuan sewaan

 2 hari selepas tempahan/
 2 hari sebelum digunakan

 100%

 
UNIT KEWANGAN  

Unit Kewangan akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

Menyediakan, menyemak, dan meluluskan baucer bayaran am serta mengeluarkan cek

14 hari dari tarikh menerima tuntutan dan bil yang telah lengkap dengan syarat dana  kewangan yang mengukupi

 100%

2

Pembayaran gaji dan elaun bagi anggota- anggota ibupejabat yang baru dilantik dan bertukar lantik

75 hari dari tarikh penerimaan Laporan Perubahan Gaji (Kew.8) / Sijil Gaji Akhir (LPC)

 100%

3

 Kutipan wang
 - memasukkan kutipan wang ke dalam bank

1 hari bekerja

 100%

4

Mengeluarkan resit rasmi berkomputer

3 hari bekerja

 100%

5

Proses Lembaran Penyata Gaji serta bayaran gaji

Sebelum 18hb pada setiap bulan dan mengikut jadual

 100%

6

Bayaran gaji Pekerja Sambilan dan Guru Ganti

1 bulan selepas penerimaan Laporan Perubahan Gaji (Kew.8)

 100%

7

Permohonan pendahuluan diri

5 hari bekerja dari tarikh terima permohonan

 100%

8

Permohonan Tuntutan Perjalanan

15 hari bekerja dari tarikh terima permohonan

 100%

9

Permohonan Pakej Mesyuarat dan Kursus

7 hari bekerja dari tarikh terima permohonan

 100%

10

Permohonan Kerja Lebih Masa

30 hari bekerja

 100%

11

 -Mengendalikan mesyuarat jawatankuasa  Pengurusan Kewangan dan Akaun 3 bulan sekali
 -Menghantar Laporan ke Perbendaharaan Negeri

15 hari selepas mesyuarat

 100%

12

Cek yang diterima daripada pejabat pembayar diserah kepada mereka yang berhak menerima

2 hari bekerja

 100%

13

Mengemukakan Penyata Tunggakan Hasil kepada Bendahari Negeri Kelantan dengan salinannya kepada Pengarah Audit Negeri

Sebelum @ pada 7 Disember 2015

 100%

14

Memproses rekupmen Panjar Panjat

2 hari bekerja

 100%

15

Cadangan Bajet/anggaran belanjawan tahun  seterusnya dihantar ke Perbendaharaan Negeri

Sebelum bulan Disember

 100%

16

Memastikan semua potongan yang dibuat dihantar kepada agensi berkenaan

Selewat-lewatnya 60 hari dari tarikh gaji yang diterima

 100%

 
UNIT AUDIT DALAM  

Unit Audit Dalam akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

 

Menyemak dokumen-dokumen kewangan dan akaun sekolah:
 a) Buku Tunai

1.           Menyemak buku tunai dari sebulan ke sebulan

 b) Buku Resit

1.           Membuat pengiraan jumlah serahan kutipan yuran pelajar kepada guru kelas dan penyerahan kepada bendahari sekolah

 c) Baucer Bayaran

1.           Menyemak setiap baucer yang dikeluarkan mempunyai susunan turutan siri nombor, nama pembekal, dan lain-lain perkara yang berkaitan

2.           Menyemakan dan memastikan setiap keluaran baucer ada pengesahan @ kebenaran dari pengetua

 d) Cek

1.           Menyemak cek-cek yang dikeluarkan untuk tujuan yang betul

2.           Memastikan kaki cek mempunyaiperkara seperti tarikh dikeluarkan, nombor vaucer, nama pembayar, jumlah dan lain-lain perkara berkaitan

3.           - Cek yang dikeluarkan mempunyai kebenaran dan ditandatangani ole Pengetua, Penolong Kanan dan Bendahari Sekolah

 

 

 

 

 

 

 

15 hari bekerja siap laporan setelah diambil dari sekolah

 100%

 e) Penyata Bank

1.           Meriksa dan mengira setiap kemasukan wang ke bank

2.           Menyemak dan mengira penyata setiap bulan

 f) Bayaran Caruman KWSP

1.           Memastikan potongan bayaran yang dibuat adalah betul

 g) Bayaran PERKESO

1.           Memastikan potongan bayaran yang dibuat adalah betul

 

15 hari bekerja siap laporan setelah  diambil dari sekolah

 100%

2

Menyemak Buku Log kenderaan Jabatan dan membuat analisa penggunaan bahan api bagi setiap kilometer

1.           Membuat semakan perjalanan

2.           Membuat catatan bacaan kiraan kilometer perjalanan sebulan ke sebulan

3.           Memastikan setiap pemandu mencatat kiraan perjalanan didalam Buku Log

 

1 bulan sekali merekod dan memeriksa Buku Log semua kenderaan

 100%

 
UNIT PEMBANGUNAN

Unit Pembangunan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

Menguruskan permohonan projek-projek penyelenggaraan kecil untuk pertimbangan Mesyuarat Pengurusan / Pengurusan YIK

3 minggu daripada tempoh permohonan/
 pemantauan

 100%

2

Menguruskan cadangan projek-projek pembinaan untuk pertimbangan Mesyuarat Jawatankuasa Tetap Kewangan, Tender, Pembangunan dan Pelaburan

14 hari bekerja sebelum mesyuarat  suku akhir tahun diadakan

 100%

3

 Memastikan kerja-kerja binaan atau bekalan barang dilakukan

3 minggu selepas Inden Kerja / LO

 100%

4

 Mengemaskini Kemajuan Projek Pembinaan

2 bulan sekali

 100%

5

Mengadakan lawatan tapak-tapak projek

1 bulan sekali

 100%

6

Memastikan keputusan sebutharga akan dikeluarkan kepada pemborong yang berjaya

7 hari bekerja selepas  Jawatankuasa Pemutus Sebutharga bersidang

 100%

7

 Membuat pengesahan kerja-kerja yangdilaksanakan oleh kontraktor / barang-barang yang dibekalkan oleh pembekal

7 hari bekerja

 100%

8

Menyediakan dokumen bayaran peruntukan (perkhidmatan Pembekalan/Kontrak) setelah tuntutan lengkap dan disahkan diterima

7 hari bekerja

 100%

 
UNIT KURIKULUM UMUM DAN KOKURIKULUM  

Unit Penilaian dan Peperiksaan akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

 1

 Pendaftaran Peperiksaan

1.           Menyediakan Takwim

2.           Menyediakan senarai pusat

3.           Menerima pendaftaran

4.           Semakan dokumen

5.           - Kemasukan data

 

 2 Minggu
 1 minggu
 1 bulan
 2 minggu
 2 minggu

 100%

 2

 Pengendalian Peperiksaan

1.           Melantik Panel Penggubal

2.           Menggubal soalan & jawapan

3.           Menerima dan mengangkat draf soalan kepada Lembaga

4.           Menyemak dan menyedia soalan

5.           Mencetak dan membungkus soalan

6.           Melantik petugas peperiksaan

7.           - Menjalankan peperiksaan sebagaimana jadual

 

 2 minggu
 2 bulan
 3 bulan

 2 bulan
 5 bulan
 3 minggu
 20 hari

 100%

 3

 Penyediaan Keputusan

1.           Melantik pemeriksa skrip

2.           Menerima bungkusan skrip jawapan

3.           Menanda skrip jawapan

4.           Menerima skrip yang ditanda dan memasukkan markah

5.           Menyedia keputusan

6.           Mengumumkan keputusan

7.           Menyemak semula keputusan rayuan

8.           Mengeluarkan sijil

9.           Melupuskan skrip jawapan

 

 2 minggu
 2 minggu
 1 bulan
 1 bulan

 3 minggu
 1 hari
 1 bulan
 5 bulan
 3 hari

 100%

 

 

 

 

 

 

 

 

UNIT KURIKULUM ARAB/UGAMA

Unit Kurikulum Arab / Ugama akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

 1

Mengurus kursus peningkatan pengajaran dan pembelajaran dan tarikh maklumbalas pengetua

 2 minggu

 100%

 2

Mengadakan pemantauan kepada prestasi kritikal matapalajaran dari tarikh penerimaan pengesanan

 1 minggu

 100%

 3

Membuat perancangan dan strategi bermula dari penerimaan respon kualiti pengajaran guru di sekolah oleh pengetua

 2 minggu

 100%

 4

Mengadakan tinjauan rambang (spot check) kepada sekolah-sekolah yang dikenalpasti kualiti pengajaran rendah

 1 minggu

 100%

 
UNIT BAHASA ARAB

Unit Bahasa Arab akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

 1

Mengurus terjemahan sijil-sijil dari tarikh terima permohonan

 2 hari

 100%

 2

Membuat analisa keputusan peperiksaan kelas khas dan tarikh terima analisa dari sekolah

 1 minggu

 100%

 3

Menulis berita dan layout kasar dari tarikh peristiwa atau aktiviti

 2 hari

 100%

 4

Menyediakan laporan program dari tarikh selesai pelaksanaan

 2 hari

 100%

 5

Membuat analisa kursus-kursus dari tarikh selesai kursus

 1 minggu

 100%

 
UNIT PERKHIDMATAN GURU

Unit Perkhidmatan Guru akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

 1

 Perangkaan Guru Kelas dan Murid

menyediakan perangkaan guru, kelas, dan murid bermula dari tarikh mengedar Borang Perangkaan ke sekolah disusuli dengan mesyuarat khas di peringkat Zon serta menerima borang perangkaan dari sekolah seterusnya memproses dan menganalisa keperluan guru, kelas dan murid

 

 

 2 bulan

 100%

2

 Mengisi Kekosongan Guru Baru

1.           Memproses borang permohonan guru dari tarikh terima di meja,kemudian diangkat ke Unit Sumber Manusia untuk proses temuduga

2.           Mengisi kekosongan guru di sekolah bermula dari tarikh menerima senarai calon guru yang berjaya dalam temuduga dari Unit Sumber Manusia

 

 1 bulan

 

 1 bulan

 

 100%

3

Pengisian Guru Ganti bagi guru yang Cuti Bersalin/Haji/ Kursus/Cuti Tanpa Gaji

menyemak dan memproses borang permohonan Guru Ganti bagi guru yang Bersalin/Haji/Kursus dan cuti tanpa Gaji/Elaun bermula dari tarikh terima di meja dan kemudian diangkat kepada Unit Sumber Manusia

 

 

 2 hari

 100%

 4

 Pengisian Guru Elaun ke Sandaran

1.           menerima borang permohonan Guru Sandaran (GBGS 2004) dari tarikh terima borang di meja

2.           Menyemak, memproses dan melantik guru elau ke sandaran yang berjaya

   

 1 bulan

 100%

 5

 Pertukaran Guru

Menerima dan memproses borang permohonan pertukaran guru dari tarikh terima di meja

 

 3 minggu

 100%

 
UNIT KENAZIRAN SEKOLAH

Unit Kenaziran Sekolah akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

  1

Melakukan penaziran secara mesra dan profesional untuk mengupayakan sekolah mencapai kecemerlangan dan  standard kualiti pendidikan yang tinggi

 1 €“ 2 hari

 

 100%

  2

Memberi khidmat nasihat dan bimbingan yang tepat dan rasional serta bermutu kepada pihak pengetua dan guru- guru bagi membolehkan sekolah mencapai kecemerlangan

 1 €“ 2 hari

 100%

  3

Memberi maklumbalas berasaskan fakta dan bukti yang  boleh dimanafaatkan sekolah dan guru mengikut aktiviti pemeriksaan yang memerlukannya

 10 hari

 100%

  4

Menghasilkan laporan penaziran tepat, objektif, adil dan saksama tanpa dipengaruhi oleh sebarang keadaan atau kepentingan untuk dimajukan kepada YABrs Pengarah YIK

 5 hari

 100%

 
UNIT HAL EHWAL MURID

Unit Hal Ehwal Murid akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

 Permohonan Pelajar Baru

1.           Mengadakan Ujian Kelayakan

2.           Memgeluarkan keputusan calon yang berjaya

3.           Menerima dan memproses borang Permohonan Rayuan

 

1 bulan

 

100%

 2

 Permohonan Pertukaran Pelajar Dalam Dan Keluar Negeri

1.           Menerima Permohonan Borang Pertukaran.

2.           Menyemak dan mendapat kelulusan

 

3 hari

100%

 3

 Permohonan Menyambung  Pengajian Ke Timur Tengah

1.           Terima Borang Permohonan

2.           Memproses Dan Menyemak Borang

3.           Urusan Penghantaran Dokumen Ke Kementerian Pelajaran Tinggi

 

3 minggu

 

1 minggu

100%

 4

 Mengurus Biasiswa / Zakat Pelajar

1.           Menerima Borang Pencalonan Dari Sekolah

2.           Menyemak Borang Permohonan Dan diangkat dalam Mesyuarat Ahli Jawatankuasa

3.           Mendapat Kelulusan Dari YAKIN / MAIK

 

2 minggu

1 minggu
1 minggu

100%

 
UNIT TEKNOLOGI PENDIDIKAN  

Unit Teknologi Pendidikan akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

Menghasilkan bahan pendidikan dalam pelbagai media bagi mata pelajaran bahasa arab/ugama secara berterusan bagi meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah dalam  tempoh setahun

 1 tahun

 100%

 2

Mengadakan pertandingan multimedia di peringkat sekolah bermula dari bulan Disember 2015 hingga Disember pada setiap tahun

 4 bulan

 100%

3

Memberi khidmat nasihat kepada pengetua dan guru- guru dalam bidang teknologi pendidikan

 Setiap bulan

 100%

 4

Menyelia PSS sekolah sebanyak 10 buah sekolah

 1 bulan

 100%

 
UNIT PENILAIAN DAN PEPERIKSAAN  

Unit Penilaian dan Peperiksaan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

Menyemak dokumen dan data pendaftaran  peperiksaan pelajar

 15 hari bekerja

 100%

2

Menerima dan mengangkat draf soalan PMRU, SMU, SMTQ dan STUP kepada Mesyuarat Lembaga  Peperiksaan YIK

 3 bulan

 100%

3

Menjalankan urusan peperiksaan Lisan

 15 hari bekerja

 100%

4

Menjalankan urusan peperiksaan bertulis (sebagaimana jadual peperiksaan)

 20 heri

 100%

5

Menyediakan keputusan semua peperiksaan kelolaan YIK

15 hari selepas Mesyuarat Lembaga  

Peperiksaan

 100%

6

Mengeluarkan sijil

5 bulan selepas peperiksaan diumumkan

 100%

 

UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT  

Unit Teknologi Maklumat akan melaksanakan Program dan Aktiviti dalam tempoh sebagaimana berikut:

Bil

Aktiviti / Jenis Perkhidmatan

Tempoh

Pencapaian 2025

(Januari - Ogos)

1

Memastikan laman web rasmi jabatan boleh dicapai dan sentiasa dikemaskini dengan maklumat baru.

 5 hari bekerja

 100%

2

Menjawab aduan dan pertanyaan email daripada pelanggan/pengunOgosg portal web YIK

 7  hari bekerja

 100%

3

Memastikan rangkaian dan maklumat Yayasan Islam Kelantan sentiasa berada pada tahap selamat  dari ancaman pencerobohan dan serangan virus

 14 hari bekerja

 100%

4

Memberi khidmat nasihat, maklumbalas setiap aduan kerosakan peralatan komputer yang diterima:-
 -Tidak melibatkan pembekal
 - Melibatkan pembekal

 

 10 hari bekerja  
 30 hari bekerja

 100%

 

Laporan Pencapaian disediakan oleh,

Unit Khidmat Pengurusan,

Bahagian Pengurusan,

 

 

 

KELGOV PPST

Dasar Privasi

Penerbitan YIK
Arkib